Sınav kaygısı, öğrenciler arasında yaygın bir sorundur ve akademik başarıyı olumsuz yönde etkileyebilir. Modafen Kültürü, çağdaş eğitim modelleriyle birleştiğinde öğrencilerin öğrenme deneyimini zenginleştirerek öğrencilerin farklı öğrenme stillerine ve ihtiyaçlarına odaklanan kişiselleştirilebilir öğrenme ve eğitim metodları sunmaktadır. Bu yaklaşım, öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada etkili olabilir.
Yazımızda sınav kaygısının tanımı, sınav kaygısının belirtileri, sınav kaygısıyla baş edebilme yöntemleri ile sınava hazırlanan ergenin velisine birtakım önerilerimiz yer alacaktır. Birçok velimizin aklına “Çocuğumun sınav kaygısı yaşadığını nasıl anlayabilirim?” sorusu gelebilir. Sınav kaygısının gözlemleyebileceğimiz birtakım belirtileri vardır.
Sınav Kaygısı Belirtileri
Sınav kaygısı belirtilerini duygusal, fiziksel ve davranışsal belirtiler başlıkları altında inceleyebiliriz.
Duygusal Belirtiler: Panik olma hissi, genel sinirlilik hali, aşırı engellenmişlik hissi, ağlama, şaşkınlık ve unutkanlık yaşanabilir.
Fiziksel Belirtiler: Baş ağrısı, mide ve bağırsak sorunları, kalp çarpıntısı, terleme, ellerde titreme, kasılma, yorgun ve halsiz hissetme, uyku ve yeme düzeninde bozukluklar görülebilir.
Kaygılandığımızda Performansımız Nasıl Etkilenir?
Kaygı normal ve genellikle sağlıklı bir duygudur. Hissettiğimiz kaygının şiddeti bizi olumlu ya da olumsuz etkiler. Yüksek düzeyde kaygı dikkatimizi bozar, bilgileri hatırlamamız zorlaşır. Düşük düzeyde kaygı motivasyonumuzu azaltır. Kaygısız insanlar genellikle herhangi bir işi yapmak konusunda isteksiz olurlar. Orta düzeyde kaygı motivasyonumuzu artırır, dikkatimizi toplamamızı sağlar. Modafen, dijital 3D eğitim modelleri kullanarak öğrencilerin görsel ve somut öğrenme deneyimlerini zenginleştirmektedir. Bu yenilikçi eğitim yaklaşımı, öğrencilerin sınav kaygısını azaltmada ve öğrencilerin yenilikçi öğrenme yöntemleri ile aktif bir şekilde ilgi düzeylerini artırmayı hedeflemektedir.
Sınav Kaygısı ile Nasıl Baş Edebiliriz?
Değerli velimiz, sınav kaygısı yaşayan çocuğunuz için bilmemiz gereken öncelikli şey, orta düzeyde bir kaygının aslında normal bir duygu olduğu ve kişiyi harekete geçirmesi için onu iten, motive eden bir tarafı olduğu gerçeğidir. Yüksek düzeyde kaygılandığımızda dikkat dağınıklığı, anlama güçlüğü, bilgiyi hatırlamada güçlük, performans düşmesi yaşarız ve korktuğumuz şey başımıza gelmiş olur. Eğer çocuğunuzun yaşadığı kaygı yüksek seviyede ise zihinsel, fiziksel ve bedensel uygulamalar aracılığıyla bu kaygı ile baş edebiliriz.
Zihinsel Uygulamalar:
Beyin önce olumsuz olanı düşünür, sizi olumsuz etkileyecek düşünceler üretir: Yapamayacağım, yetersizim, konular yetişmeyecek, ya süreyi yetiştiremezsem, kazanamazsam ailemin yüzüne nasıl bakarım, kazanamazsam öğretmenlerim ailem hakkımda ne düşünür?
Bu tür cümleler bizi olumsuz etkiler, enerjimizi ve motivasyonumuzu düşürür. Düşünce biçimimizi değiştirerek bu olumsuz cümlelerin yerine olumlu cümleler koyabiliriz.
Başarılı olabilirim, yapabilirim, yalnız değilim, bu sınava ilk kez ben girmiyorum, her koşulda ailem yanımda olacaktır, yardım isteyebilirim. Bu tür cümleler ise umudumuzu ve motivasyonumuzu arttırır, sınava dair olumsuz tutumumuzu değiştirir.
Fiziksel Uygulamalar:
Sınava hazırlanan çocuklarda fiziksel egzersizin başarıya olumlu etki yaptığı gözlemlenmiştir. Fiziksel egzersiz yapan gençlerde enerji artışı görülür, rahatlama olur, verimli uyku uyunur, kendini daha iyi hissetme görülür, endişeler azalır, hafıza güçlenir, konsantrasyon ve analitik beceri artar. Spor, sanat ve yetkin eğitim ile topluma faydalı A Tipi Bireyin oluşmasını sağlanır.
Bedensel Uygulamalar:
Sınav kaygımızı yönetebilmek için bedenimizi kontrol edebilmek ve rahatlama tekniklerini bilmek bize kolaylık sağlayacaktır. Bunun için doğru nefes alıp verme ve gevşeme tekniğini bilmemiz kaygı sürecini yönetmemize yardımcı olacaktır. Bedensel uygulamalar ile ilgili açıklamalar aşağıda belirtilmiştir.
Veliye önerilerimiz
Çocuğunuzun ergenlik döneminde olduğunu unutmayın. Bu dönem çalkantılı ve ikilemli bir dönemdir. Sorumluluk sahibi bireyler yetiştirmeyi hedefleyen Modafen, spor aktivitelerini öğrencilerin günlük eğitim programlarına entegre ederek sınav kaygısını azaltmada etkili bir rol oynamaktadır. Bireysel gelişimlerini, zihinsel ve fiziksel sağlıklarını artırmak için öğrencilere sorumluluk bilincini ve disiplinli davranışları öğretmek, Modafen kültürünün temel hedeflerinden biridir.
Negatif motivasyondan uzak durun.
Negatif motivasyon pek az öğrencide başarılı olur. Bazı anne babalar çocuklarının motivasyonunu artırmak için; “Bu gidişle sen asla kazanamazsın” gibi cümleler söyler. Bu tür cümleler öğrencinin kendisini başarısız görmesine neden olarak kaygısını artırabilir.
Çocuğunuzu hiçbir zaman başka çocuklarla kıyaslamayın.
Çocuğunuzu ancak gereken durumlarda sadece kendisiyle kıyaslayabilirsiniz. Karşılaştırma içeren yaklaşımlar çocuğunuza zarar verebilir. Her birey ayrı bir kişiliktir. Çocuğunuzu ancak gereken durumlarda sadece kendisiyle kıyaslayabilirsiniz. Bir önceki davranış biçimleriyle, şimdiki davranış biçimlerini karşılaştırarak aradaki gözlediğiniz değişimleri ortaya koyabilirsiniz.
Hangi Durumlarda Uzman Desteği Almak Gerekir?
Uyku problemleri, yeme problemleri, genel olarak keyifsiz hissetme, yoğun öfke, yoğun kaygı, takıntılar, alerji ya da bedensel semptomlar… Çocuğunuz sık sık bu belirtileri yaşıyorsa bir uzmandan destek almak faydalı olacaktır.
2024-25 Eğitim Öğretim Yılı başvurularınızı Modafen Kampüs alanına gelmeden yapmanız için Modafen Kayıt Birimi olarak yanınızdayız.
Modafen’e kayıt sürecinin ilk adımı olan online tanışma randevusu talepleriniz için; 0216 641 57 83 numaralı telefondan bize ulaşabilir veya formu doldurabilirsiniz.